U petak, 15.11.2024.godine bili smo gosti tvrtke INC d.o.o. koja je organizirala stručnu konferenciju INClude u Lovranu!
- 20.11.2024
- DJECA I MLADI
Pozivamo škole koje znaju kako do inkluzivnog obrazovanja da nam se jave sa svojom pričom – ne onom deklarativnom, nego stvarnom!
“Učenik viče, trči po razredu, pljuje, vadi šmrklje iz nosa i lijepi ih po drugoj djeci, ljubi djevojčice, psuje i prostači, vrijeđa, skida gaćice, tuče druge učenike, uzima im knjige i pribor, baca predmete… Njegovi roditelji tražili su da pohađa samo tri sata nastave dnevno, što opet nije po pravilima. Učiteljica i, sada već treća, asistentica u nastavi dnevno troše dosta vremena na smirivanje djeteta kako bi se nastavni proces mogao nesmetano odvijati.”(https://dubrovacki.
Ovaj opis stanja koje je dovelo da ispisivanja dijela djece iz škole nije niti subjektivan, niti jedini. Nije ni slučaj, niti je rijedak. U ovom opisu vidimo više elemenata koji čine strukturu problema koji dovode do nemogućnosti inkluzivnog obrazovanja u našim školama.
Zamjenica pravobraniteljice za djecu komentirala je općenito stanje: “Inkluzija ne znači samo “smjestiti” dijete u školu, već znači obostrano prihvaćanje i stvaranje podržavajućeg okruženja za djecu s teškoćama u razvoju, ali istovremeno i pripremu i senzibiliziranje druge djece i roditelja za prihvaćanje različitosti. To je proces koji podrazumijeva zajedničko i koordinirano djelovanje više subjekata: odgojno-obrazovne institucije, stručnjaka različitih struka koje se bave pravima djece s teškoćama, roditelja te nadležnih institucija grada i države. Odgovornost za odgojno-obrazovno uključivanje djeteta ne može pasti samo na jednu osobu ili jednu instituciju. Često se pokazalo kako su teškoće u funkcioniranju učenika rezultat nesnalaženja, nedovoljne suradnje i nedostatka preuzimanja odgovornosti između različitih dionika uključenih u proces obrazovanja. Odgovornost učitelja/nastavnika je da svakom učeniku pristupa u skladu s njegovim potrebama. Ako učitelj to ne zna, može tražiti pomoć stručnih suradnika škole, a škola može osigurati edukaciju za učitelje ili se obratiti za pomoć AZOO-u…” (iz istog članka).
Biti uključen u obrazovanje ili zajednicu znači da te zajednica ili škola prihvaća sa svim tvojim različitostima i da imaš podršku za ostvarivanje svojih potencijala u toj zajednici, da ta zajednica ili škola pruža najbolje mjesto za tvoj razvoj, što prvenstveno znači da i drugi oko tebe imaju te iste uvjete. Samo su metode rada i učenja različite. Zato govorimo o izjednačavanju mogućnosti. Zašto to ne ide kod nas, osim u rijetkim zajednicama/školama? Škola je iznimno važan socijalizacijski čimbenik za djecu i mlade, djeca i mladi u školi provode svoje “radno vrijeme”, imaju prostor za učenje i vježbanje društvenosti jer se susreću sa svojim vršnjacima. Škola je preslika društva jer je dio sustava, podsustav. Sva djeca imaju pravo na jednake uvjete obrazovanja i školu. Što ne valja u našoj maloj državi?
Građanstvo u demokraciji ne može se razumjeti samo kroz poštivanje prava i kroz postojanje prava i ovlasti. Ono, kako ispravno uočava A. Heywood (1999.), uvijek istodobno obuhvaća prava i obveze te poštovanje prava (zakona) i mogućnost kritike, pa čak i negacije, zakona i autoriteta vlasti. Heywood, i ne samo on, upozorava na nužnost balansiranja između prava i obveza u demokraciji. Postoji zapravo logička i empirijska povezanost prava i obveza. Primjerice, moje pravo na obrazovanje istodobno je i nečija obveza u društvu. Moje pravo na život i sigurnost istodobno su nečija obveza i dužnost da se to pravo osigura i ispuni. Brojni su teoretičari upozoravali na tu društvenu narav prava i obveza građana. Tako primjerice i A. Birch upozorava na tu činjenicu i povezanost prava i obveza: “Društvena narav prava jest esencijalni aspekt pojma. Postojanje prava uvijek implicira obveze na strani drugih građana” (Birch, 2002.: 138). Tu ideju o društvenoj naravi građanstva i prava osobito ističe i elaborira K. Faulks (2000.) u izvrsnoj, ali i kontroverznoj knjizi o građanstvu. On o tome raspravlja u kontekstu razlikovanja pasivnoga od aktivnoga građanstva.” (Vujčić, V. 2007, Političke obveze građana u demokraciji i političko obrazovanje. Politička misao, Vol. XLIV, br. 4, str. 17–34).
Kada ovo tumačenje primijenimo na “prava” i obveze svih dionika u formalnoj instituciji poput škole, a tvrdimo da su naše institucije zasnovane na demokratskim principima, onda govorimo o normativnom okviru djelovanja: Zakonu o odgoju i obrazovanju i iz njih (institucija zasnovanih na demokratskim principima) izvedenim pravilnicima. Škole definiraju norme za sve u Statutu i drugim dokumentima i pravilnicima, poput nastavnog plana i programa i sl., u čijoj izradi i donošenju mogu sudjelovati i učenici i roditelji, učitelji i stručni suradnici te osnivači. Tamo su definirana pravila i sankcije za sve:
Udomljavanjem naših ukrasno-uporabnih predmeta sudjelujete u provedbi naših programa za mlade s teškoćama u razvoju i psihosocijalnom funkcioniranju. Mi ćemo vam zato pokloniti jedan ili više predmeta koje smo sami napravili.